Mevr. van der Pol – met Barbara Jansma



Eigen wijs

.
kras gaat ze

Altijd een glimlach hoe gebukt ook
haar poreuze knoken
die vergankelijkheid door en door
met haar hebben overleefd

in voorbereiding op

dat nare onverwachte
het schrijnende verlies
in haar hand geklemd
beklemmend doorzichtig

haar loop, hoe ze is,

hoe anders dan die
jonge honden nog
met hun koppige hoofden
die altijd de slimste

groots

de beste het snelste
van het universum willen zijn
roem meteen nú
vooral voor zichzelf

tot in de eeuwigheid

gniffelt ze
monter en opgewekt
gezeteld
in haar opgeruimd hoofd

van het langzaamaan.

haar verdiende loon
door broosheid gesterkt
gaat ze dagelijks met zichzelf
het blokje om.


©svara
24-11-2010


Prent: Barbara Jansma
Dit gedicht heb ik geschreven n.a.v. een thema-blogdag op initiatief van Barbara in september 2010
Barbara dank je! http://barbarajansma.wordpress.com/

.

Meer gedichten die ik schreef bij prenten van Barbara uit: Beppe Maaikes Ondraaglijke Vertellingen

Penelopé – Siddering
Het beweeglijke méér
Voetnoot
Zwierend

De Vliegenier
.
..

.

.

.

.


2 thoughts on “Mevr. van der Pol – met Barbara Jansma

  1. Hieronder de reacties die ik ontving op het Volkskrantblog

    Ingrid van den Bergh zegt:
    december 2, 2010 om 09:26

    een krasse dame
    vol zelfvertrouwen
    gehuld in mooie beelden

    antoinette duijsters zegt:
    december 2, 2010 om 09:29

    Ja, zo kan het ook een krasse oude dame.

    op zoek naar morgen zegt:
    december 2, 2010 om 09:33

    Wat een prachtige bijdrage is dit!

    BarbaraJansma zegt:
    december 2, 2010 om 09:51

    Meesterlijk svara!

    paco painter zegt:
    december 2, 2010 om 09:54

    Geweldg!!

    Marius van Artaaa zegt:
    december 2, 2010 om 10:02

    Daar gaat ze,svara, zingt er bij mij dwars doorheen
    trots sinds haar jeugd ondanks haar spleen
    dat de oude levensloop gedaan werd zonder pas
    voor 60-plussers, wier lot zij knot met haar dagelijkse kras…./-;{]]

    Rob Kruzdlo zegt:
    december 2, 2010 om 10:05

    Prachtig, zacht en beeldend

    vuurjuffer zegt:
    december 2, 2010 om 10:20

    ik zie haar gaan
    in beeld
    maar ook in jouw woorden

    Aad Verbaast zegt:
    december 2, 2010 om 11:31

    Mooi.. “blokje om”

    VSp zegt:
    december 2, 2010 om 11:43

    Prachtig! Mevrouw Van der Pol in een ander daglicht.
    Groots.

    lebonton zegt:
    december 2, 2010 om 13:29

    fraai, een tekst dwars door de tekst heen

    Nicolien zegt:
    december 2, 2010 om 14:19

    ….gaat ze dagelijks met zichzelf
    het blokje om
    typerend mevrouw v.d. Pol

    Vogel-vrij zegt:
    december 2, 2010 om 15:31

    Monter en opgeruimd.
    Bij haar gaat
    met het verstijken van de jaren
    het licht
    langzaam aan.

    Trektocht zegt:
    december 2, 2010 om 15:36

    Dat kleine zo uitvergroten, ik vind het knap Svara, erg mooi!

    Timmerark zegt:
    december 2, 2010 om 12:11
    groots

    maria-dolores zegt:
    december 2, 2010 om 16:50
    svara,
    geweldig gedaan!
    mooi, je bedankje aan Barbara.
    dat vergeet ik meestal,
    òòk als ik heel dankbaar meedoe…

    svara zegt:
    december 2, 2010 om 11:59

    Apiedapie zegt:
    december 2, 2010 om 19:19

    Heel mooi en ingetogen pareltje dit.

    Geroma zegt:
    december 2, 2010 om 20:47

    Svara – jouw titel ‘ Eigen Zó wijs ‘ vat alles samen in jouw beschreven woorden.
    Ik vind het prachtig en wat een mooi initiatief van Barbara ja.
    Die prent vind ik ook zo veelzeggend.
    Lieve groet.

    assyke zegt:
    december 2, 2010 om 21:52

    prachtig!
    die vastbesloten tred, te zien in de spanning van haar rug en beenspieren
    komt heel mooi tot zijn recht

    bert zegt:
    december 2, 2010 om 22:15

    mooi ook deze, klinkt grappig kwaad in zichzelf mompelend tot ze het allemaal weer eens kwijt is … tot de volgende dag …
    xje
    bert

    Prometheus zegt:
    december 2, 2010 om 22:50

    Svara, erg erg mooi

    Kiezels zegt:
    december 3, 2010 om 00:01 (Bewerken)

    Twee gedichten
    je zette haar beeldend neer

    Simen Vrederat zegt:
    december 3, 2010 om 08:35 (Bewerken)

    Groots tot in de eeuwigheid van het langzaamaan.
    Dat is sinds ik het de eerste keer las, niet meer uit mijn hoofd verdwenen.
    x

    Simen Vrederat zegt:
    december 3, 2010 om 16:37 (Bewerken)

    Ik zou daar zeker iets meer over kunnen zeggen, maar ik wil mijn kruit niet verschieten, voordat ik het gedicht wat ik in mijn hoofd op stapel heb staan er uit heb.
    Dan kunnen we er daarna weer over praten.

    verbaas zegt:
    december 4, 2010 om 14:43

    door broosheid gesterkt
    gaat ze dagelijks met zichzelf
    het blokje om…
    galmt het na

    svara zegt
    @ ALLEN en vooral Barbara
    dank!!
    om vleugeltjes van te krijgen
    dankbaar dat ik een zo’n krasse moeder had met alles erop en eraan
    beelden in mijn geheugen gegrift hoefde ik slechts in woorden te verbeelden
    @Timmerak
    @ Lebonton
    @Nicolien
    @ vogel-vrij
    @ Trektocht
    klein maar fijn groots
    in zichzelf
    dwars af en toe
    soms uitvergroot
    door het verstrijken der jaren
    ging haar licht langzaam aan
    voor een ander blokje om
    dank jullie
    @ we kruisen elkaar net Maria-dolores
    dank je!
    @ Apiedapie
    @Geroma
    @ Assyke
    @ Bert
    dank jullie
    en jij Bert werpt weer een heel ander licht op het gegniffel van haar…..
    @ Prometheus
    welkom hier en dank je voor je reactie!
    @ Kiezels
    doet goed al die positieve reacties
    dank je wel!
    @ Simen
    die zin vind ik ook mooi …..
    zou je iets kunnen zeggen over wat er in jou opkomt bij: ‘de eeuwigheid van het langzaamaan’
    jij ook dank voor je support!
    @ Simen
    ben benieuwd
    @ Aad bedankt!!

  2. Pingback: Zwierend – met Barbara Jansma «

Geef een reactie

