Haiku – 12

.

een boom op glad ijs
blijft  geworteld in zichzelf
de zon straalt hem in

.
©svara
04-02-2012
.
.
schaduw van zichzelf
meewaaiend en meedraaiend
met de wind en zon
.
©100-woorden
.

ijkpunt in ruimte
veranderlijk door de tijd
hitte smelt het ijs
.
©svara

.
Hemel en aarde

knoopvaardig verbonden door
grijpende twijgen

©DagEnDauw
.
.
Vertakking van licht
in de aarde verschenen
een kras in het ijs
.
©Simen Vrederat
.
.
Takken vechten scherp
om de aandacht van de zon
die flauw binnenvalt.
.
©George Knight

_________________________

Hieronder nog meer moois in een andere vorm dan die van een Haiku

het gewicht van de schaduw
verduistert het licht
dat ongrijpbaar op het ijs ligt
.
©Lenjef
.
.
dicht op de ijskoude huid
blijft grijpbaar ongrijpbaar
metgezel trouw aan zichzelf
.
©Ingrid van den Bergh
.
.
Zwarte takken tasten
in het licht van de winter.
.
©Draakhond

1oo-woorden reageerde in de reactieruimte met een prachtige Haiku.
Deze geef ik een plekje onder de eerste Haiku. Naar aanleiding van zijn reactie schreef ik de derde. DagEnDauw, Simen en George en anderen hebben zich inmiddels ook aangesloten. Leuk!

Ben je ook geïnspireerd om bij de foto een Haiku te schrijven laat er dan een achter in de reactieruimte dan zal ik hem hierboven toevoegen.
Wens ik je veel mijmer en leesplezier.

.
.
.
.
.
.
.
.

39 thoughts on “Haiku – 12

  1. @ 100 woorden
    Dank je voor je mooie Haiku als reactie.
    Ik was zo vrij hem er boven bij te zetten en zoals je ziet schreef ik inmiddels een volgende.

    @ Simen
    Om al in de sfeer van Kooten en de Bie te komen
    kijke kijke en de rest erbij denken

  2. @ DagEnDauw
    Dank je.
    mooi mooi mooi.
    hoe meer zielen….
    ik probeer het nog snel (wat is tijd) erbij te zetten, lukt het niet dan misschien vanavond laat of morgen.

    Misschien dat Lenjef de zijne ook nog kan ombuigen naar een Haiku.

  3. @ Ingrid
    Dank je ook voor jouw mooie woorden
    als je er een haiku van maakt zet ik hem erbij…. :-)
    misschien dat ik hem morgen nog een keer publiceer met een uitnodiging erbij….

  4. @jacopone
    Als we naar een foto kijken is er inderdaad al geen sprake meer van een ogenblik tenzij we het aanschouwen van de de foto op zich beschouwen als het ogenblik.
    Het is in een multi-mediale wereld waar we 24 uur per dag worden geconfronteerd met weinig natuur maar enkel andermans ogenblikken de vraag of er nog veel gelegenheid bestaat voor haiku-isten.
    Maar op zich zou ik haar best op haar wandeling willen vergezellen.
    Als er 15 centimeter ligt ?

  5. @ Jacopone Sr.
    Dank je
    Boeiend boeiend.
    Als ik je goed begrijp durf ik te zeggen dat de Haiku direct onder de foto een ogenblikservaring betreft.
    Tenminste…..ik maakte de foto en er was tegelijkertijd een samenvallen (eenheidsbeleving) en al lopend naar huis (10 minuten) was de Haiku klaar. Of de foto was gelukt wist ik nog niet.

    Mijn ervaring is dan ook anders dan wat Ingrid bijv . schrijft 16:43u dat het mooi bedacht is.
    Die tweede haiku van mij zou je wel kunnen betitelen als ‘bedacht’ ook al is hij nauw verbonden met de ogenblikservaring van het moment dat ik het waarnam, het besefte en de foto maakte.

    Ook weet ik dat een Haiku niet mooi hoeft te zijn, dat het daar niet om gaat.
    Juist omdat in één ogenblik heel fragmentarisch vele ‘dingen’ samenvallen en tot een Haiku worden.
    En ik kan een Haiku toch wel mooi vinden toch?

    Groet je

  6. @ Ingrid (fotodichter)
    Een Haiku wordt gevormd door drie regels met een bepaald aantal lettergrepen per regel.
    5-7-5
    Bij jou zie ik 7-5-7
    Misschien ook boeiend om even te kijken naar de reacties hierboven over ‘Haiku’s’, wat Jacopone Sr. er over schrijft.
    In mijn reactie aan hem verwijs ik ook nog even naar jouw eerste reactie.
    groetje

  7. Hallo svara,
    Het werd te gekunsteld om mijn inspiratie in de vorm van een Haiku te gieten. Ik noem dit een ‘kerngedicht’…

    Zwarte takken tasten
    in het licht van de winter.

  8. @ Draakhond

    Dan ben ik blij dat je jouw mooi ‘kerngedicht’ hier toch wilt delen.
    Ik zal morgen eens kijken of ik die van jou, van Ingrid en Lenjef er op een of andere manier goed onder kan zetten.
    En de vraag is überhaupt of we alle mooie woorden in de vorm van een Haiku gegoten wel een Haiku mogen noemen. (je kunt zien wat Jacopone Sr. er van zegt in zijn reacties)
    Dank je wel!

  9. Hé Svara,

    Gauw nog even binnen gewaaid.
    Wat een gezellige bedrijvigheid hier… en zoveel inspiratie.
    Ik heb meteen weer wat opgestoken.
    Ach, we zijn dan ook geen Japanners hé…?
    Bovendien is het overtreden van regeltjes, nu en dan, trouwens best spannend…

    Een fijne avond gewenst

  10. ik kon geen reactieruimte vinden onder je laatste blog Onmacht door macht
    dus doe ik het maar hier,

    de afbeelding van escher is natuurlijk prachtig,
    maar je hebt er zo mooi woorden aan weten te geven
    het is een gedicht wat je het liefst na elk journaalbericht even
    zou willen lezen…

Geef een reactie

