Moeder

.

.


©iris

.
.
vanuit dezelfde bron
nabij de Maas
sprongen we ooit in de tijd
en werden in bochten gewrongen

soms

zwom ik als een vis
naar mijn midden
als ik rotsen vermoedde
en mezelf niet wilde raken
of mee laten zuigen
in zompige aardse oevers
wanneer afgronden werden gegraven
dieper en dieper in ons bestaan

hoe klein en gebogen ook
door overgave aan de tijd
werd jij groter
ruimer zoals de rivier
zacht en glashelder

door broosheid gesterkt stroomde je
mee op rimpelingen terug naar de bron
in jouw verlangen naar die open zee

we wisten ons weer één

.

©svara
06-06-2012

.

.

28 thoughts on “Moeder

  1. Heb mij weer helemaal bij gelezen, terug van weggeweest. Ik vind het zo boeiend om steeds weer te lezen hoe één jij bent met wat je beleeft, zintuigelijk en belevend ten opzichte van je taal.Heel mooi, Svara. Groet!!

  2. Moeder… het woord zegt mij niet echt iets leuks.
    Hebt altijd gedacht aan moe, moeier, moeder.
    Ik noemde mijn lieve moeder dan ook ook bij het woord uit mijn moedertaal. Een veel lieflijker klank.
    En nog steeds vind ik moeder een zwaar, overvleugelend, bedreigend woord.
    Ik zeg het maar, want er zijn misschien meer mensen als ik die jouw gedicht lezen die een heel andere betekenis aan geaccepteerde woorden hechten, en jouw gedicht dan anders ervaren.
    Feitelijk vind ik moeder een rotwoord omdat ik een stiefmoeder gehad heb.
    Moeder.. brrr… bah.

    • @Selma
      Wat een diepe pijn is voelbaar in jouw reactie
      Dat gun je niemand

      De negativiteit die deze ervaring kennelijk met zich meedraagt en die hier nu in relatie wordt gebracht met dit gedicht laat ik dan ook graag voor wat het is en bij jou met de wens dat er bij het woord moeder voor jou ooit een andere energie vrijkomt.

      Een titel is nooit makkelijk. Maar hoe meer ik er over denk nu hoe beter hij voor mij op dit moment past.
      Ik zou wel benieuwd zijn welke titel jij aan dit gedicht mee zou geven op het moment dat je het met een andere afstand zou kunnen lezen.

      Ik zag dat Simen ook nog een reactie voor je achterliet

      Met hartelijke groet

  3. svara,

    ben het eens met athy, hoe één je hier bent met alles…, altijd en overal… fraai gedaan! een genot om te lezen, dank je wel!

    gr enrico

    • @Enrico
      fijn dat het ook zo overkomt
      om de juiste toon om de juiste woorden te vinden is ook een groei
      ik las ooit
      ‘wat echt is gaat vanzelf’
      dat is volgens mij het enige houvast in woelige wateren
      groet ook

    • @ Antoinette
      Dank je
      Ja…. de Maas die zo door onze beider geboortegrond stroomt

      Ik schreef het voor vanavond dan draag ik het voor in Oss in de galerie K26
      Het thema is: “De Maas stroomt uit in een zee van woorden’

      En dan mag je raden wat de achternaam van mijn moeder is :-)
      Wel met ae maar toch….

    • @ Hennie
      Dank je
      Je hebt het gelezen zoals ik het bedoelde
      Goed om te horen want het is nog maar net vers van de pers en ik schreef het op de valreep voor vanavond
      Bij Antoinette hierboven schreef ik er iets meer over

  4. Hallo Svara, al weer veel te lang niet wezen lezen bij je. Onterecht blijkt nu maar weer. Prachtig gedicht met vele lagen.
    ”Sprongen we ooit in de tijd
    en werden in bochten gewrongen”
    Zo wil je ze schrijven ;-)

  5. Moederrol

    moeder
    bron
    van het menselijk leven

    waar niemand om vroeg
    maar dat je in jou droeg

    jouw naam
    wordt zelden
    aan je eigen kinderen gegeven

    Een prachtig gedicht vol adoratie voor jouw moeder.

    ‘we wisten ons weer één’ wil dit zeggen dat het ooit anders was?

    Ik ben er zeker van dat jouw voordracht eindigde met een daverend applaus!

    Lenjef

    • @ lenjef
      Het was een heel fijne sfeer. Ik kon 4 gedichten laten klinken.
      Het was een mooi en goedgevuld programma met veel dichters.
      Er kwamen de prachtigste gedichten voorbij.
      Van één dichter was een gedicht op cellomuziek gezet. Speciaal gecomponeerd.
      Er was een jongemannenband die ook een gedicht van iemand op eigen muziek had gezet en dat werd ook gezongen.
      Beiden prachtig!!
      Kortom…
      Voor iedereen klonk een hartelijk applaus.
      Ik kreeg na afloop enthousiaste en warme reacties die me door de regen naar huis fladderden:-)

      Hennie verwoord wat mijn reactie zou kunnen zijn op jouw vraag (om 10:08)
      Dank je

Geef een reactie

