3. expositie/dementie/schilderen/poëzie

.
.
20131224-L1022827Met dank aan Anton.

Dit schilderij was tijdens de expositie nog niet klaar.
Klik op de foto voor vergroting
.

De brug

Even wordt er naar de toekomst
gereisd – verre oorden, schepen
op de Rijn – voordat zijn krachtige
vingers met een scherp oog gaan
meten. Met fijne lijntjes bouwt
hij zijn brug.

Haast geluidloos fluit hij vreugde
wanneer hij zichzelf vergeet
en het hart door het puntje
van zijn tong laat spreken.

Het penseel met okergeel vol
vertrouwen in zijn linkerhand
voor die stevige pijlers om de
nieuwe weg te kunnen dragen.

Vanzelfsprekend ga ik mee
in zijn toekomst langs de weg van
het verleden. Mee met zijn lach
om al die bootjes zonder roeispaan.

©svara
10/13

Ik ben met nog een paar andere dichters gevraagd om een middag aanwezig te zijn bij de Schilders van Armslag en over onze ervaring te dichten.

Schilderen met Armslag is een activiteit, bedoeld voor thuiswonende mensen met dementie, die het leuk vinden om te tekenen of te schilderen.

Meer informatie over dit initiatief vind je onderaan het blog van deel 1 over dit thema: 1 expositie/dementie/schilderen poëzie

.

.

.

8 thoughts on “3. expositie/dementie/schilderen/poëzie

  1. Zeilboten zijn ´t, die samen op het onaffe schilderij, af zijn. Ik hoop dat aan de compositie niets veranderd wordt. Het schilderij is klaar.

    Je beschrijft de schilder zijn handelingen en middelen, de HIJ. Daar zou ik niet voor kiezen. De HIJ, die het verleden vergeten heeft, het kind in hem langzaam ‘kinds’ wordt, een restje beeld dat vervaagt in een laatste compositie van een verzonnen wereld, kies ik liever voor de ik-loosheid: De mooiste brug…
    .

    • @Robert
      In dit stadium zijn het zeilboten geworden ja.
      Wel leuk.
      Ik heb bij alle vier de mannen gekozen om me vooral bezig te houden en te schrijven over wat ik waarnam en wat er daadwerkelijk gezegd is.
      Zo min als dat het voor mij mogelijk was in te vullen over de ‘staat van zijn’ in hun hoofd zoals ‘wij’ over het algemeen denken hoe het er aan toe gaat in hoofden van dementerenden.
      Ik weet niet wat hij allemaal vergeten is of nog gaat vergeten.

      Het is een prachtige brug ja. En gelukkig bepaalt alleen hij wanneer het klaar is. En dat kan hij nog heel goed :-)

      Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
      Dank je voor je reactie

  2. @kruzdlo
    Vervaagt lijkt me geen juiste waarneming. Ik zou eerder zeggen dat het opdoemt. Maar je zou ook kunnen zeggen dat iets niet laten opdoemen een soort vervagen is. Maar dan alleen als het opzettelijk is. Of is het gewoon de ervaring die elke schilder wel eens heeft of heeft gehad dat je iets niet echt durft af te maken omdat je bang bent dat het minder wordt dan dat het je voor de geest staat en je al in het onafgemaakte beeld herkent en waardeert.

    • Als er al iets opdoemt dan moet er eerst iets vervagen, in nevelen gehuld (worden) en…, wat het eerste was dat weet ik niet. Je had vroeger een groep schilders in Amsterdam die opzettelijk alles aan lieten liggen om iets af-te-maken. Victory Boogie Woogie was ook niet af- wat een schoonheid. Soit. Niet durven af te maken?

      Je kunt eindeloos iets niet kunnen afmaken. Het leven is nog lang niet af… .

      OnAf-hankelijke realisten zijn net zo goed als OnAf-hankelijke misthoorns.

      Gr.

  3. Je hebt erg goed gekeken svara, ik ga helemaal mee in jouw impressie. Mooi hoe jij deze man totaal in zijn waarde laat en hoe jouw betrokkenheid (en, mag ik het zeggen, liefde) voelbaar is. Af of niet af, het is een sfeervol schilderij. Ik ben het helemaal eens met Blewbird. Je voelt hoe zijn hart spreekt, door het puntje van zijn tong; wat een prachtig beeld.

    En: een mooi jaar gewenst!

Geef een reactie

